ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ 2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021
Μπαμπά πού πάμε:
ΜΠΑΜΠΑ ΠΟΥ ΠΑΜΕ;
ΑΠΟ ΤΟ CD «ΕΝΑ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΜΙΚΡΟ»
ΤΩΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΜΙΧΑΛΗ ΓΚΑΝΑ
Η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού καθιερώθηκε να γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ και με σκοπό την ενημέρωση της παγκόσμιας κοινής γνώμης για τον αυτισμό και την ευαισθητοποίηση σχετικά με την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία.
Ο Ράινερ Ντέλε είναι αυτιστικός. Η διάγνωση ότι πάσχει από σύνδρομο Άσπεργκερ ήρθε, όταν ήταν ήδη ενήλικας. Πρόκειται για μια μορφή αυτισμού η οποία δεν προκαλεί κάποια γλωσσική ή νοητική καθυστέρηση. Ο Ρ. Ντέλε θυμάται ότι στο σχολείο δυσκολευόταν να κάνει παρέες «Δεν κατάλαβα ποτέ πώς λειτουργεί η φιλία και ήμουν ευτυχής όταν με άφηναν στην ησυχία μου και μπορούσα να διαβάσω». Όταν ήρθε τελικά η διάγνωση «Άσπεργκερ» αισθάνθηκε ανακούφιση που επιτέλους υπήρχε μια εξήγηση για τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε στις σχέσεις με τους συνανθρώπους του.
Σήμερα είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Aspies e.V., της μεγαλύτερης γερμανικής ένωσης αυτοβοήθειας αυτιστικών ατόμων, ενώ εργάζεται ως μεταφραστής.
Τι είναι ο αυτισμός;
Διαταραχή φάσματος αυτισμού (ASD)
Οι διαταραχές του φάσματος του αυτισμού (ASD) είναι δια βίου αναπτυξιακές αναπηρίες που χαρακτηρίζονται από έντονες δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση, μειωμένη επικοινωνία, περιορισμένα και επαναλαμβανόμενα ενδιαφέροντα και συμπεριφορές και αισθητηριακές ευαισθησίες. Η λέξη «φάσμα» χρησιμοποιείται επειδή το εύρος και η σοβαρότητα των δυσκολιών των ατόμων με ASD Η εμπειρία μπορεί να διαφέρει πολύ. Οι ASD περιλαμβάνουν αυτιστική διαταραχή, διαταραχή του Asperger και διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή - που δεν ορίζεται διαφορετικά, η οποία είναι επίσης γνωστή ως άτυπος αυτισμός. Μερικές φορές η λέξη «αυτισμός» χρησιμοποιείται για αναφορά σε όλες τις ASD. Η έρευνα δείχνει ότι περίπου 1 στα 68 παιδιά έχουν ASD και ότι είναι πιο διαδεδομένο στα αγόρια από τα κορίτσια. Τα αποτελέσματα μιας ASD μπορούν συχνά να ελαχιστοποιηθούν με έγκαιρη διάγνωση και με τις σωστές παρεμβάσεις, πολλά παιδιά και ενήλικες με ASD δείχνουν αξιοσημείωτες βελτιώσεις.
Ψυχίατροι και νευρολόγοι αξιολογούν τι είναι αυτισμός πρωταρχικά στη βάση των παρατηρήσεων στη συμπεριφορά τους: επαναλαμβανόμενοι τρόποι αντίδρασης, προβλήματα με τον κοινωνικό περίγυρο. Η αξιολόγηση όμως παραμένει υποκειμενική και τα κριτήρια για το τι είναι αυτισμός γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα. «Δεν γνωρίζουμε πια που τελειώνει το φάσμα του αυτισμού» επισημαίνει η Ίνγκε Καμπ-Μπέκερ διευθύντρια της παιδικής και νεανικής ψυχιατρικής στο πανεπιστήμιο του Μάρμπουργκ. «Πολλές μελέτες δείχνουν ότι ο αυτισμός είναι περισσότερο ιδιότητα, ότι υπάρχουν αυτιστικά χαρακτηριστικά, τα οποία βρίσκονται όμως και στον φυσιολογικό πληθυσμό και ακόμη περισσότερο σε συνδυασμό με άλλες διαταραχές. Αλλά το τι ακριβώς είναι ο αυτισμός, γίνεται όλο και πιο ασαφές».